Marbella och Granada

Camp Håkanason

Idén till denna resa föddes redan för något år sen, när Busters uppfödare berättade om sin övervintring i Marbella.

Efter diverse diskussioner beslutades att vi skulle åka ner en vecka runt 20 februari. Bokning av flyg och ffa plats i bagagerummet för Buster gjordes redan i höstas. Fick ingen kontakt med campingplatsen via internet, så Monica o Roger fick fixa det på plats. En stuga på 'deras' camping bokades.

17 februari var det så dags att åka: bil till Kastrup, omlastning o incheckning av 'specialbagage' (=Buster). Pass o hundbur kollades NOGA. Sen 'försvann' Buster sin egen väg och jag gick vidare till gate. LITE oroligt var det allt att inte ha kontakt med honom. Drygt 3 timmar senare landade vi i Malaga och en stund senare kom buren med Buster på väskbandet.  Monica väntade i ankomsthallen o Buster var urlycklig att hitta några lampstolpar att 'vattna'. Vid bilen väntade Roger o sen bar det av mot Marbella.

Stugan var jättemysig: enkel, men helt klart funktionell för oss 2. Toa o egen dusch inomhus, men lite sval den här årstiden. Ett element gjorde dock susen, så det blev behaglig temp inomhus. När stugan väl var uppvärmd stängde jag av elementet. Det skulle jag inte ha gjort: 'köksfläkten' var ett ca 15×15 cm hål i väggen - och släppte in massor av kylig luft.

Promenader i närområdet, god mat med tillbehör,  och mysiga stunder på Camp Håkansson, ibland tillsammans med 'grannar' fyllde dagarna. En kväll gick vi till campingen restaurang, som hade musikunderhållning. Det blev mitt sätt att 'betala tillbaka' lite av den gästfrihet jag fick.

Tyvärr var vi tvungna att ha munkorg på hundarna. Pinjeskogen var sprutade med 'nåt', som inte var bra att slicka i sig . Tråkigt, men hellre det än en sjuk hund. Det räckte med att en av husets dvärgschnauzrar varit riktigt illa ute, med risk för allvarliga komplikationer. Allt har tack o lov gått bra.

Lördag vid lunchtid packades bilen för utflykt till Granada. Vacker väg dit, först utmed kusten o sen upp i bergen - otroligt vackert. Väl på plats intog vi våra kalla rum, fler element fick jobba nu. Egen toalett o kallvatten på rummet, gemensam dusch 'utomhus', dvs under tak, men massor av friskluft. Vi beställde också paella till hela gänget, som nu hade utökats med Irja o Tage. När vi kom till restaurangen hade de dukat UTE - det var för kallt o blåsigt den här dagen, så vi flyttade raskt in. Mycket gott! Kvällen tillbringades sen i Monicas o Rogers rum (5 vuxna och 7 hundar) för att titta på mellon från Sverige via dator.

Tidig morgon på söndagen för att åka till hundutställningen. Inte så många schnauzrar, me desto fler dvärgschnauzer.  Blev så besviken, när jag såg alla hundar färgas - på plats: det fullkomligt dammade av kalk om de vita o svart/silver, de svarta var så kolsvarta - inte ett vitt hårstrå nånstans! Nu i år blir det dessutom förbjudet även i Spanien med kuperade hundar, men några var så nykuperade att de fortfarande hade 'plåster' på sig.

Resultatet blev iaf bra: Buster blev BIR (bäst i rasen) och gick vidare till gruppfinalen,  men där tog det slut. Efter lång väntan, kunde vi äntligen påbörja återresan. Lite mat på vägen, men när vi äntligen var tillbaka blev det en tidig kväll.

I takt med att solen steg på måndagen, ökade temperaturen också - det blev den första och enda shortsdagen.en behaglig promenad på stranden o allmänt slappade på campen. På kvällen bjöd Monica o Roger på avskedsmiddag på restaurang vid stranden: jättegod mat o en makalös solnedgång över havet. När solen gick ner, tändes 'nattsolen', dvs fullmånen. Väl hemma efter nattpromenad med hundarna, blev det att packa det mesta o träffa kudden.

Relativt tidigt på tisdagen skjutsade M o R mig tillbaka till flyget i Malaga. STOR frustration vid incheckningen. Jag höll på att missa flyget pga språkförbistringar vid incheckningen av Buster. Men det gick bra o vi landade nån halvtimme försenade på Kastrup (förseningen var redan i Malaga). Det var en kissnödig Buster, som hämtades ut på 'specialbagaget'. Tur att flyget landade så pass tidgt på dagen för det var jobbdag dagen efter.

Vädermässigt gjorde jag väl inte resan vid den lämpligaste tiden på året: hällregn de två första nätterna, men dagarna var skapliga med hyfsad temperatur. Jag var iaf glad att jag hade vinterjackan på morgnar o kvällar.

TACK Monica o Roger för Er härliga gästvänlighet o trivsam samvaro!